Djurens Rätt
11 October 2016

Djurens Rätts vegospaning 2017

När opinionsföretaget Yougov i april 2016 släppte sin rapport Food&Health, som i drygt 10 år har undersökt nordiska konsumenters inställning till mat, klimat och hälsa, så svarade mer än var femte svensk att de har minskat sin köttkonsumtion det senaste åren. Två av tre säger att de äter minst en vegetarisk måltid i veckan(1).

Matrapporten 2016 från trendspaningsbyrån Food & Friends kommer fram till liknande siffror - andelen svenskar som väljer att äta vegetariskt ökar starkt och 41 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en gång i veckan(2). En undersökning utförd av TNS-Sifo på uppdrag av Axfood kom i oktober 2016 fram till att 45 procent äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan(11) och en  undersökning från YouGov, beställd av Nestlé, från 2016 kom fram till att 37 procent av svenskarna äter mer grönt idag än för fem år sedan(3).

Det faktum att den under många år ökande köttförbrukningen i Sverige nu tycks ha stannat är också ett tecken i tiden. Sammantaget minskade den svenska förbrukningen av kött per person med knappt 2 procent första kvartalet 2016, enligt Jordbruksverkets statistik(4).

Och hos livsmedelsbutikerna fortsätter försäljningen av vegoprodukter att öka: under 2015 ökade t.ex. försäljningen av kyld vegetarisk färdigmat med 73 procent i dagligvaruhandeln(5). Under första halvåret 2016 ökade Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, sin försäljning av vegetariska produkter med 41 procent(6). För ICA har försäljningen av vegoprodukter ökat med 50 procent under början av 2016 jämfört med motsvarande period året innan(7).

För restauranger finns inte samma statistik, men i en opinionsundersökning från Novus, beställd av GoGreen, från september 2016 så säger fyra av tio svenskar att de skulle äta mer vegetariskt på restaurang om utbudet var bättre(8). Var tredje kvinna i Sverige äter, enligt samma undersökning, vegetariskt till lunch en gång i veckan eller oftare.

Så det är en grön trend vi ser, även om antalet personer som definierar sig som vegetarianer eller veganer inte ökar i samma takt. I Djurens Rätts senaste opinionsundersökning, gjord av Novus i april 2016, svarade 8 procent av svenskarna att de är vegetarianer eller veganer(9), en minskning från 10 procent i motsvarande undersökning år 2014(10). Vad den exakta siffran ligger på är svår att veta. Företaget Axfood publicerar regelbundna undersökningar och har de två senaste åren fått fram siffran 6 procent (11). När undersökningen Riksmaten, där 1 797 svenskar noterade vad de åt varje dag under fyra dagar, gjordes år 2010 så noterade 3 procent att de åt någon form av vegetarisk diet.(14)

Dessa siffror avspeglar en trend som går att se på många håll runt om i världen; att allt fler väljer vego men inte lika många väljer att definiera sig själva som vegetarianer eller veganer. I exempelvis Tyskland kallar sig 7 procent av invånarna för vegetarianer samtidigt som 33 procent aktivt minskar sin köttkonsumtion(12).

Den första undersökning som släpptes under 2017 gjordes av Svenska Dagbladet, och kom fram till att 11 procent äter vegetariskt och 3 procent veganskt(15), även om den undersökning skiljer sig åt i metod jämfört andra opinionsundersökningar.

I Djurens Rätts undersökning från april 2016 är andelen personer som äter vegetariskt eller veganskt störst i åldersgruppen 18-29 - hela 14 procent. WWF presenterade en undersökning i mars 2017 där 21 procent av alla kvinnor i åldersgruppen 16-20 år säger att de är vegetarianer eller veganer.(17) Ungdomsbarometerns stora undersökning om kost och hälsa från oktober 2016 visade att var fjärde tonåring äter vegetariskt i någon utsträckning, medan 9 procent ser sig som vegetarianer(16).

– Vi kan se att vegomaten når ut betydligt bredare idag än tidigare. Aldrig tidigare har det varit så lätt att välja vego, vilket säkert bidrar till att även de som inte fullt ut är vegetarianer eller veganer väljer mer grönt på tallriken. Det är en utveckling som är bra både för vår hälsa, vårt klimat och inte minst för djuren. Även om det, inte minst ur djurens perspektiv, vore bäst att alltid välja vego så är detta goda steg åt rätt håll, säger Frances Vilches, konsumentansvarig på Djurens Rätt.

Källor

  1. http://www.mynewsdesk.com/se/yougov_se/pressreleases/nordborna-avstaar-koett-och-fisk-av-helt-olika-anledningar-1380478

  2. http://www.mynewsdesk.com/se/findus/pressreleases/groensaksbullar-nyhet-paa-middagsbordet-fortsatt-vegetarisk-storsatsning-av-findus-1562532

  3. http://www.nestle.se/media/pressreleases/hlsans-kk-veggisar

  4. https://www.djurensratt.se/blogg/kottforbrukningen-minskar-med-2-procent

  5. http://www.axfood.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Var-tredje-svensk-valjer-vegetariskt/

  6. http://www.axfood.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Stark-okning-for-vegetariskt/

  7. Enligt information till Djurens Rätt 2016-09-27

  8. http://news.cision.com/se/gogreen/r/daligt-utbud-hindrar-svenskar-fran-att-valja-vegetariskt,c2083723

  9. http://www.djurensratt.se/opinionsundersokningar

  10. http://www.djurensratt.se/opinionsundersokningar

  11. https://www.axfood.se/media-och-opinion/pressmeddelanden/2017/11/vegotrenden-2017-inte-fler-men-oftare/

  12. http://www.vegokoll.se/2016-04-21/vegoboom-i-tyskland

  13. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-svensk-ar-flexitarian

  14. http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/matvanor-halsa-miljo/kostrad-matvanor/matvaneundersokningar/riksmaten_2010_20111.pdf (s. 117)

  15. http://www.svd.se/fettdieten-lchf-popularast-bland-svenskarna/om/dietsuget

  16. http://www.atl.nu/lantbruk/framtidens-konsumenter-vill-ha-svenskt

  17. http://www.mynewsdesk.com/se/varldsnaturfonden_wwf/pressreleases/ny-sifo-klimatet-viktigaste-samhaellsfraagan-foer-unga-1865983

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: