Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån
Blixtaktion

Linas Matkasse - låt kycklingarna komma ut

Idag får endast 1 procent av alla kycklingar komma ut. Nu vädjar vi till Sveriges största matkasseföretag, Linas Matkasse, som har makt att ändra detta. De kan ställa ännu högre krav på kycklingbranschen och ge fler kycklingar möjlighet att få vara utomhus. Snälla Linas Matkasse, lyssna på engagemanget och låt kycklingarna få komma ut!

Att kycklingar ska få möjlighet att vara utomhus är något som engagerar. Enligt en opinionsundersökning uppger 83 procent av konsumenterna att de tycker att det är oerhört viktigt. När kycklingarna får vara utomhus får de andas frisk luft, får större plats att röra sig på och får känna något annat under sina fötter än avföring. 

Matkasseföretagen Matkomfort, Marley Spoon, Veckansmiddag, GI-boxen och Årstiderna har redan bestämt sig för att ta mer ansvar för kycklingarna genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC). Nu vädjar vi till Linas Matkasse att även de ska lyssna på konsumenternas engagemang för kycklingarna och anta en fullständig ECC-policy! 

ECC är välfärdskriterier för kycklingar

European Chicken Commitment (ECC) är ett sätt att ställa nya minimikrav för de djur som är flest och som har det allra sämst, kycklingarna. Genom att företag tar med dessa kriterier i sina inköp säger de exempelvis NEJ till turbokycklingar som växer så pass snabbt att de får ont i kroppen och JA till mer plats i stallarna och utökade möjligheter till naturligt beteende. I länder där djurvälfärd är extra viktigt för konsumenter, som till exempel Sverige, finns även utevistelse med som ett krav.

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem