Djurens Rätt
10 December 2020

Burger King blir buräggsfria efter kampanj från Djurens Rätt

Restaurant Brands International är en av världens största restaurangkedjor med sina varumärken Burger King, Popeyes och Tim Horton. Idag släpper de sin nya globala buräggsfria policy, något som glädjer djurrättsförespråkare världen över. 

– Det är väldigt positivt att RBI nu har lyssnat till sina konsumenter och väljer att ta mer ansvar för hönorna. När en så stor aktör som RBI antar en global heltäckande buräggsfri policy så kommer det att göra oerhört stor skillnad för väldigt många hönor. Vi hoppas att fler företag sätter djurvälfärd högre upp på sin agenda framöver, säger Emma Bäckström, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Kampanjen som ledde upp till RBI:s policy varade i 42 dagar och tusentals aktivister från hela världen samlades i digitala aktioner. Kampanjen lanserades stort med över 24 000 tweets till RBI:s varumärken och namninsamlingen fick 268 000 signaturer världen över. I Sverige riktade kampanjen in sig på Burger King, bland annat med protester utanför restauranger i Stockholm och Göteborg. 

RBI:s globala policy inkluderar samtliga av företagets varumärken och är dessutom heltäckande. Det innebär att samtliga ägg, det vill säga skalägg, äggprodukter och ägg som ingrediens kommer att komma från frigående hönor. 92 % av alla ägg kommer vara från frigående hönor år 2025, resterande 8 % kommer fasas ut som senast 2030.

Om Open Wing Alliance

Open Wing Alliance är en global koalition av djurrätts- och djurrättsorganisationer som jobbar tillsammans för att få fler företag att säga nej till burhållning av hönor. Koalitionen förändrar hur några av världens största företag behandlar djur och sätter nya standarder för företagspolicies lokalt och globalt. Djurens Rätt är en av organisationerna som ingår i Open Wing Alliance.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: