Djurens Rätt
15 November 2017

10 000 butiker fasar ut burägg

– Carrefours beslut pekar ut riktningen för hela dagligvaruhandeln och ger de svenska företag som ännu inte fattat liknande beslut anledning att sätta igång förändringsarbetet, säger Benny Andersson, verksamhetschef för Djurens Rätt.

I Sverige sitter 1,2 miljoner hönor instängda i burar för äggproduktion. Dessa hönor värper mer än 500 miljoner ägg varje år och varje höna har 600 kvadratcentimeter att röra sig på - vilket är mindre än ett A4-ark.

– De flesta i Sverige tror hönsburar är förbjudna. Men en halv miljard ägg från de hönor som har det allra sämst distribueras av butiker, restauranger, storkök och färdigmatstillverkare, fortsätter Benny Andersson.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto, City Gross, Pressbyrån och 7-Eleven valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom Open Wing Alliance, som är ett internationellt samarbete för hönorna, har måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera av världens största hotellkedjor antagit nya policys mot burägg det senaste året. För bara några veckor sedan gick Nestlé ut med att de fasar ut alla burägg i sin produktion; senast 2020 inom EU och 2025 globalt.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: