Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

300 varumärken påverkas av Orklas besked om buräggsfritt

Foto: Shutterstock

Det norska storföretaget Orkla tar nu ett helhetsgrepp när det gäller burägg och företagets 300 varumärken ska vara fria från burägg inom fem år.

Efter dialog med olika djurorganisationer, bland dem Djurens Rätt, har det kommit glädjande besked: hela Orkla-koncernen slopar buräggen! Sedan tidigare har Orkla Foods Sverige, som bland annat äger Felix, Frödinge, Kalles och Grandiosa, redan ställt om till att endast använda ägg från frigående hönor.

Det nya beskedet gäller samtliga de 300 varumärken som ingår i Orkla och berör produktionen i 20 länder.

- Vi gladdes åt Orkla Foods Sveriges besked när det kom år 2018, men att nu hela Orkla med alla de varumärken som ingår blir buräggsfria senast år 2025 är ett beslut som påverkar livet för tusentals hönor, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Enligt en rapport från organisationen Charity Entrepreneurship är hönor i burar de djur som har det allra sämst av alla de djur som hålls i livsmedelsindustrin, tätt följt av kycklingarna i köttindustrin.

Andra företag som tagit avstånd från burhållning av hönor är bland annat Martin & Servera, Menigo och Almondy, mer information om detta finns på Äggläget.

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

22 oktober 2020

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem