Hoppa till huvudinnehåll

750 modeföretag överens - framtiden är pälsfri

Logotypen för en pälsfri butik, en tecknad hopkrupen räv och texten: Pälsfri butik

När YOOX NET-A-PORTER anslöt sig till programmet Fur Free Retailer så var det företag nummer 750 som tog ställning för pälsdjuren sedan starten år 2002.

Fur Free Retailer, eller pälsfria listan, drivs av organisationer i fler än 20 länder världen över genom Fur Free Alliance, en internationell koalition där Djurens Rätt är den svenska representanten. Tillsammans har organisationerna motiverat klädjättar som Giorgio Armani, HUGO BOSS, H&M och Inditex att anta en pälsfri policy.

Bakom företagens beslut om att bli pälsfri finns ofta ett etiskt ställningstagande.

– H&M har ett permanent ställningstagande mot päls och vi arbetar för att avsluta dödandet av djur för deras päls, säger Mutlu Toksoz, hållbarhetsexpert på H&M.

Ett annat skäl kan vara strävan mot en hållbar framtid.

– Vi har bestämt oss för att anta en annan väg och vi ger därför vår hållbara företagsstrategi, i det här fallet djurskydd, företräde framför den snabba och enkla ”vägen till framgång”, skrev företaget HUGO BOSS när de anslöt sig 2014.

Det senaste företaget att ansluta sig är YOOX Net-A-Porter (YNAP), ett beslut som affärstidningen Newsweek menar kan få en inverkan på den del av modebranschen som fortfarande använder päls från djur.

De företag i Sverige som är anslutna till den pälsfria listan hittar du på www.djurensratt.se/palsfri-handel och i appen Djurvänligt.

Francesca Vilches

Francesca Vilches | Konsumentansvarig

22 september 2017

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem