Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Ännu en polsk livsmedelskedja tar mer ansvar för kycklingarna

Foto: Shutterstock

Fler och fler livsmedelskedjor runt om i Europa väljer att ta mer ansvar för kycklingarna genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC). Sedan tidigare har alla franska kedjor anslutit sig och nu börjar saker röra på sig även i Polen.

Tidigare i år kunde Djurens Rätt berätta om att livsmedelskedjan Carrefour i Polen anslutit sig till ECC. Nu gör Auchan Poland detsamma. Livsmedelskedjan finns på 109 platser runt om i landet och de har valt att inkludera alla sina egna märkesvaror som innehåller kyckling i beslutet. Omställningen kommer vara klar till år 2026. 

- Auchan och Carrefour har sammanlagt över 1000 butiker runt om i Polen, så det råder inga tvivel om att deras beslut kommer påverka väldigt många kycklingar. Såklart sänder detta tydliga signaler till den svenska marknaden om att det är dags att ta samma ansvar för djuren, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt. 

Förutom att nu två polska livsmedelskedjor valt att arbeta med ECC under året så har även den polska kycklingproducenten Res-Drop valt att gå samma väg. 

Om European Chicken Commitment

ECC är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att säga nej till turbokycklingar, att kycklingarna ska få mer plats att röra sig på, att sittpinnar finns i stallarna och att skonsammare slaktmetoder används. I länder som Sverige där djurvälfärd är extra viktigt för konsumenter ingår även utevistelse som en del. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026. 

Francesca Vilches

Francesca Vilches | Chef Djurvänlig konsumtion

27 oktober 2021

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem