Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Bastard Burgers första svenska hamburgerkedja att anta European Chicken Commitment

Gul liten kyckling mot suddig grön bakgrund
Foto: Santirat Praeknokkaew/Shutterstock

Listan över företag som ställer hårdare krav på djurvälfärden ökar. Nu blir Bastard Burgers den första svenska hamburgerkedjan som tar ställning för bättre kycklingproduktion i och med antagandet av European Chicken Comittment.

Bastard Burger grundades i Luleå 2016 och säger att de sedan start värderat djurvälfärd högt. Därför anser de det som ett naturligt steg att nu ställa högre krav på den kyckling som serveras på sinarestauranger.

– För oss på Bastard Burgers inkluderar hög kvalité självklart även att ta ansvar för djurvälfärd, vi har därför bestämt oss för att jobba enligt European Chicken Commitment, säger William Engman, driftchef på Bastard Burgers.  

Djurens Rätt, som driver kycklingkampanjen 99 miljoner, har tillsammans med ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa tagit fram ett antal kriterier som bidrar till att höja djurvälfärdsnivån för kycklingarna. Kriterierna går under namnet European Chicken Commitment och nu uppmanas företag världen över att anta dessa för sin upphandling av kycklingkött.

Under flertalet tillfällen har Djurens Rätt bjudit in branschorganisationen Svensk Fågel till en dialog för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, intresset har dock varit svalt. Dialogen med företagen har dock fått positiva effekter när allt fler aktörer ser över sina policyer och gör förbättringar för kycklingarna.

– Restaurangbranschen fortsätter visa vägen och ta ställning för kycklingarna medan Svensk Fågel fortsatt håller dörren stängd för djurskyddsförbättringar. Bastard Burgers beslut är verkligen glädjande och jag hoppas fler följer deras exempel, säger Sara Aall Campbell som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt. 

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 % av kycklingarna har idag.

Andra företag som antagit European Chicken Commitment är Paradiset, Icha Icha, Kalf och Hansen, Nestlé och Compass Group.

Läs mer

Djurens Rätts upprop för kycklingarna

Kampanjen 99 miljoner

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

28 november 2018

csr

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem