Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Bosphorus antar European Chicken Comittment och väljer samtidigt bort buräggen

logotyp Bosphorus matkluster

Antalet företag som ställer hårdare krav på djurvälfärd ökar. Nu blir Bosphorus matkluster nästa att ta ställning för bättre kycklingproduktion i och med antagandet av European Chicken Comittment. Parallellt med det har de även beslutat att fasa ut buräggen.

Bosphorus blandar färdigrätter, från klassiker som wraps och sallader till vegansk kyld färdigmat. Att jobba med djurvälfärd har varit viktigt sedan starten 2002, parallellt med utvecklingen av det veganska utbudet säger företaget.

– Bosphorus matkluster har de bästa förutsättningarna för att axla en betydande roll i utvecklingen mot en hållbar framtid. Vi tror att delaktighet, dialog och kvalité går hand i hand, säger Serdar Öztenar, VD.

Djurens Rätt, som driver kycklingkampanjen 99 miljoner, har tillsammans med ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa tagit fram ett antal kriterier som bidrar till att höja djurvälfärdsnivån för kycklingarna. Kriterierna går under namnet European Chicken Commitment och nu uppmanas företag världen över att anta dessa för sin upphandling av kycklingkött. 

­– Det är verkligen glädjande att Bosphorus med sin breda kundkrets visar vägen och tar ställning för kycklingarna medan Svensk Fågel fortsatt ger kalla handen till djurskyddsförbättringar. Bosphorus beslut att samtidigt fasa ut buräggen ligger helt i linje för de företag som vill möta konsumenternas önskemål, säger Sara Aall Campbell som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt. 

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 % av kycklingarna har idag.

Andra företag som antagit European Chicken Commitment är Paradiset, Bastard Burgers, Icha Icha, Kalf och Hansen, Nestlé och Compass Group.

Sedan år 2008 har Djurens Rätt arbetat med buräggsfrågan. Då spenderade 40 % av hönorna i Sverige sina liv i burar. Idag ligger siffran på rekordlåga 10,9 % vilket betyder att det för första gången i modern tid är mindre än 1 miljon hönor som lever på ett gallergolv med en yta mindre än en iPad.

Listan över de företag som valt bort buräggen hittar du i Äggläget.

Här kan du skriva under Djurens Rätts upprop för att få Svensk Fågel att förbättra villkoren i kycklingindustrin. 

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

19 februari 2019

csr

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem