Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Coop och Delicato visar vägen!

Foto: Shutterstock

De senaste två åren har närmare 70 svenska företag meddelat att de kommer att fasa ut buräggen från sina verksamheter. Två av dessa är Coop och Delicato, som nu meddelar att omställningen bort från hönsburar är helt genomförd.

Redan 2014 valde Coop att ta bort skalägg från hönor i burar från sina butikshyllor. Förra året beslutade företaget att även deras egna märkesvaror ska bli buräggsfria under år 2020. Och det är nu en förändring som är slutförd.  

”För att djur ska ha möjlighet att utföra naturligt beteende så behöver de tillräckligt utrymme, därför har vi nu bara ägg från frigående höns även när det är en ingrediens i våra egna produkter”, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop, i ett pressmeddelande. 

I början av 2019 meddelade Delicato att de under de kommande två åren skulle fasa ut burägg från sina produkter. Omställningen gick snabbare än väntat och företaget är nu klar med övergången.

“Vi på Delicato håller med om att det är viktigt att varje höna kan få plats att använda sina vingar och ha tillgång till sittpinne och värprede. Därför kommer 100% av Delicatos äggråvaror från frigående höns.” skriver företaget på sin hemsida. 

Vill du veta mer om hur företag jobbar med buräggsfrågan? Kika på Äggläget. Sidan kommer att uppdateras innan påsk.

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

24 februari 2020

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem