Djurens Rätt
24 March 2020

Debatt: ICA sviker både hönor och konsumenter

"I Sverige hålls över 8 miljoner hönor i äggproduktion, varav omkring 750 000 av dem i burar. Burarna är inredda, men det är långt ifrån så mysigt som det låter. Golvet är av galler och varje höna har mindre yta än ett A4-ark att röra sig på. Det är så trångt att de inte ens kan lägga sig ned utan att stöta i varandra eller burens väggar.

De dåliga möjligheterna för hönorna att bete sig naturligt gör att allt fler väljer bort buräggen. Enligt en opinionsundersökning (Novus, 2019) anser nära 9 av 10 svenskar att företag har ett ansvar att hålla en högre djurskyddsnivå än den lägstanivå som lagstiftningen kräver. Att säga nej till burägg är ett sådant ställningstagande, något som närmare 70 företag i Sverige har gjort genom buräggsfria policyer. Bland dessa ingår alla stora livsmedelskedjor (City Gross, Coop, Axfood och Lidl) men ännu inte ICA.

ICA slingrar sig genom att hänvisa till att de inte längre har några burägg i sitt centrallager. Det är ett bra steg på vägen men det som spelar roll är vad som säljs i ICA:s butiker, där är burägg fortfarande tillåtet. Där konsumenten handlar säljs fortfarande ägg från hönor som har suttit i burar med en yta mindre än ett A4-ark att röra sig på.

ICA behöver tydligt ta ställning i den här frågan, ansvaret kan inte läggas på konsumenten. Först då kan kunderna vara trygga med att oavsett i vilken ICA-butik de handlar så stödjer de inte burhållning av hönor – något som är omöjligt att vara säker på idag då ICA-handlarna inte har någon gemensam policy.

Som marknadsledande är ICA ett av skälen till att burhållning av hönor i Sverige kan fortgå. ICA-handlare, när kan era konsumenter vänta sig att ni säger nej till buräggen? Hur länge ska ni frånsäga er ansvaret och fortsätta acceptera en djurhållning som de allra flesta redan har tagit avstånd från?

/Camilla Bergvall, förbundsordförande Djurens Rätt"

Camilla Bergvall

Camilla Bergvall

Riksordförande
Dela: