Djurens Rätt visar kycklingarnas verklighet på tv - tack vare crowdfunding
Med start måndagen den 12 november kommer en reklamfilm från Djurens Rätts att synas på TV4 och på TV4 Play under några veckors tid. I reklamfilmen visas bilder inifrån den svenska kycklingindustrin och syftet är att uppmana personer att välja bort kycklingen från tallriken.
Berättarrösten i filmen görs av YouTubern och författaren Therése Lindgren, som säger: “Det här är vardagen för 99 miljoner svenska kycklingar. De hålls trångt, inomhus och får bara leva i 35 dagar. Gör skillnad och välj bort kycklingen från tallriken”.
– Att få ut kycklingarnas verklighet i tv är otroligt stort och viktigt, men också väldigt kostsamt. Inför detta startade vi därför en insamling där alla pengar går direkt till tv-tid. Många har velat vara med och bidra, redan under första dygnet kom det in över 100 000 kronor och nu har vi totalt samlat in 450 000 kronor, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.
Insamlingen fortsätter även nu när reklamfilmen har börjat visas - ju mer pengar som kommer in desto fler visningar kan det bli framöver.
Reklamfilmen är en del av kampanjen 99 miljoner, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Djurens Rätt har hittills under kampanjen annonserat i tidningar och på sociala medier, men det är här första gången vi gör tv-reklam.
– Med tv-reklamen vill vi visa hur verkligheten för en svensk kyckling ser ut och hoppas inspirera så många som möjligt att välja bort kycklingen från tallriken. De tusentals personer som bidragit med en gåva till insamlingen är direkt delaktiga i att kycklingarnas verklighet nu visas i tv, det är något djurvänner landet runt gemensamt har gjort möjligt. Det ger hopp om en djurvänligare framtid, säger Linn Bleckert.