Djurens Rätt
18 March 2021

Djurens Rätts verksamhetsberättelse för 2020

Kompassen för Djurens Rätts arbete pekar alltid mot visionen: ”För en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv". I Djurens Rätts verksamhetsberättelse för 2020 ser vi tillbaka på ett år som inte har liknat något annat. Men också på år som Djurens Rätt går starkare ut ur än organisationen gick in i det.

I sin inledande tillbakablick på året 2020 sammanfattar Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Bergvall året på följande sätt:

"Hela världen har påverkats av covid-19 - vilket också riktat blickarna mot hur vi behandlar djur. Den industriella djurhållningen innebär inte bara lidande för djuren utan också smittorisker som kan lamslå en hel värld. Det är positivt att vi nu pratar om det på ett nytt sätt. Det är bra att det synliggörs att det är ohållbart att hålla tiotusentals djur tillsammans i djurfabriker - vare sig det är kycklingar eller minkar. Men sen gäller det att också agera, och det är då vi presenterar lösningarna.

Köttkonsumtionen fortsätter att minska, under de nio första månaderna 2020 konsumerades ca 2,2 miljoner färre djur i Sverige, jämfört med motsvarande period 2019. Fler än två miljoner individer. Det är stort. Det är även stort att vi fick Sveriges största livsmedelskedja, ICA, att lova att de skulle se över sina riktlinjer för att få till ett stopp av försäljning av burägg i deras 1 300 butiker. Det här är något vi arbetat för i över ett decennium och äntligen kan vi nå vårt mål. Sedan 2018 har andelen hönor som sitter i burar minskat från 12,6 % till 6 %.

Vi kunde under året också glädjas åt att vårt arbete för att Sveriges 3R-center skulle få fortsatt finansiering i tre år framöver gav resultat, vilket är en förutsättning för att arbetet med att ersätta djurförsök ska vara möjligt. Beskedet från regeringen om att de nu äntligen föreslår att grovt djurplågeribrott ska införas i brottsbalken för de allvarligaste fallen av djurplågeri är också glädjande och något vi föreslagit under lång tid. För att få ner antalet hemlösa katter i Sverige är de nya reglerna om att vi som lever med katter måste säkerställa att de inte förökar sig oplanerat otroligt viktiga. Att Djurens Rätt kan påverka politiker och andra makthavare att fatta djurvänliga beslut är tack vare alla våra medlemmar. Ju fler vi är, ju starkare röst för djuren.

För djuren i livsmedelsindustrin var omröstningen i EU-parlamentet där det tillsattes en Undersökningskommitté om djurtransporter en stor seger. Tillsammans med Eurogroup for Animals möjliggjorde vi beslutet. Vi lämnade också över 1,4 miljoner namnunderskrifter till EU-kommissionen för att få ett slut på burhållningen av djur i livsmedelsindustrin. Fler än 50 000 namn var insamlade av oss i Sverige.

Mycket har fått ställas om och ställas in det här året. Vår sommarturné blev annorlunda, våra populära mässor Vegovision fick ta en paus och våra lokalorganisationer har fått träffas digitalt. Men med ditt stöd har vårt arbete för djuren kunnat fortsätta."

Läs hela Djurens Rätts verksamhetsberättelse för 2020

Linn Åkesson