Djurens Rätt
23 April 2018

Djurorganisationer i globalt upprop mot Starbucks

Starbucks som är världens största cafékedja och världens tredje största restaurangkedja har för närvarande en buräggsfri policy för sin verksamhet i USA men det finns ingen heltäckande policy för Europa och resten av världen. Nu uppmanar Djurens Rätt och Open Wing Alliance Starbucks att fasa ut buräggen globalt.  

  Som en av världens största restaurangkedjor har Starbucks ett ansvar att följa de globala djurskyddsnormerna som har upprättas av andra livsmedelsföretag såsom General Mills, Unilever med flera, säger Alexandria Beck, Global Alliance Manager på Open Wing Alliance.

Djurens Rätts ansvariga för företagsrelationer, Nathalie Söderström, var på plats i Prag i helgen där ca 40 organisationer fanns representerade vid lanseringen av uppropet mot Starbucks.

 Ett så stort företag som Starbucks kommer inte längre undan med att inte ta sitt djurskyddsansvar för hönorna. Det är dags att slopa buräggen, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Äggen i Starbucks produkter kommer från farmer där hönorna hålls i små, smutsiga burar där de inte ens kan sträcka på sina vingar. 

 I Sverige sitter fortfarande ca 12 % eller strax över en miljon hönor i bur men siffran minskar stadigt tack vare att både företag och konsumenter väljer bort ägg från hönor i bur. De burägg som finns kvar göms ofta ingredienser i andra produkter och just därför är det viktigt att de väljs bort av restauranger, kaféer och storkök, säger Nathalie Söderström.

Skriv under namninsamlingen!

Om Open Wing Alliance

Open Wing Alliance är en global koalition för en handel fri från ägg från hönor i bur. Koalitionen startades av organisationen The Humane League  och har nu ett stort antal medlemsorganisationer världen över som gått samman för att arbeta för att få bort burarna från världens äggindustri.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: