Hoppa till huvudinnehåll

Djurpäls har märkts och sålts som fuskpäls i flera butiker i USA

Enligt en undersökning gjord av organisationen Humane Society of the United States (HSUS), som liksom Djurens Rätt är medlemmar i det internationella nätverket Fur Free Alliance, så har 17 stora återförsäljare i USA sålt djurpäls som felaktigt märkts som syntetisk päls.

Undersökningen visar att återförsäljarna marknadsfört både kläder och accessoarer från märken som Canada Goose, Marc by Marc Jacobs och Burberry Brit som fuskpäls medan de i själva verket innehållit djurpäls från mårdhund, kaniner och prärievargar.

Humane Society of the United States uppmanar nu Federal Trade Commission i USA (den federala konkurrensmyndigheten) att vidta rättsliga åtgärder mot de 17 återförsäljarna.

–  Konsumenter skulle bli förfärade av att få veta att de blivit lurade till att köpa djurpäls när de trott att de köpt ett djurvänligt alternativ. Federal Trade Commission måste ta tag i detta branschomfattande problem, säger Pierre Grzybowski, på HSUS.

Försäljningen av dessa felmärkta produkter är ett brott mot den amerikanska ”Products Labeling Act” och mot ”Federal Trade Commission Act”. Det är tyvärr inte första gången som falsk märkning och marknadsföring förekommer för päls i modeindustrin. HSUS har vid ett flertal tillfället uppmärksammat liknande överträdelser ända sedan i mars 2007.

Läs mer på Fur Free Alliance hemsidor

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

16 augusti 2016

usa

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem