Djurens Rätt
15 November 2018

Dr Oetker - nästa företag att anta löfte för kycklingarna

Dr Oetker följer i svenska Paradisets fotspår och meddelar att de kommer att ställa krav på sina leverantörer kring hur kycklingarna har fötts upp. Tidigare har bjässar som Nestlé, Pret A Manger och Unilever gjort detsamma.

– Det är verkligen positivt att fler och fler företag tar ställning för kycklingarna. Vi hoppas detta sänder ytterligare signaler till kycklingindustrin här hemma om att de inte kan fortsätta behandla djuren som de gör idag, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Dr Oetkers beslut påverkar alltså 2 miljoner djur och kraven som företaget kommer ställa innefattar de kriterier som ingår i ”European Chicken Commitment”; ett antal kriterier för bättre välfärd för kycklingarna. Kriterierna är framtagna av Djurens Rätt och 27 andra av de ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, med utgångspunkt i den senaste forskningen kring djurvälfärd.

Bara i Sverige föds fler än 99 miljoner kycklingar upp för slakt varje år. De växer från en liten dunboll på 40 gram till en bjässe på 2000 gram, vilket innebär att de ökar sin vikt med 5000 % på bara 35 dagar. På varje kvadratmeter får upp till 25 kycklingar hållas. Endast 1 % av kycklingarna får i dagsläget möjlighet att vistas utomhus, detta trots att hela 7 av 10 konsumenter anser att utomhusvistelse borde vara ett krav för att få bedriva kycklinguppfödning (Novus, december 2017). Djurens Rätt jobbar intensivt med frågan om kycklingars välfärd och släppte tidigare i veckan en reklamfilm för att ytterligare belysa hur uppfödningen ser ut.

Djurens Rätt har föreslagit till branschorganisationen Svensk Fågel att de ska göra dessa krav till branschstandard för att ge kycklingarna större möjligheter till att utöva sitt naturliga beteende. Intresset från dem är fortsatt svalt.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: