Djurens Rätt
22 December 2016

Elior Group, senast i raden att välja bort hönsburarna

Elior Group är den fjärde största aktören i världen inom måltidssektorn med 18 600 restauranger och försäljningsställen i 15 länder i Europa, USA och Latinamerika. De har en årlig omsättning på 5,9 miljarder kr.

Bolaget själva säger själva att beslutet är taget för att främja djurs välfärd och att den intensifierade storskaliga djurhållningen har lett till en ökad medvetenhet kring vår behandling av djur i livsmedelsindustrin.

 

­– Livsmedelsbranschen är i ett förändringsskede där djuretiken väger tyngre än tidigare. Att allt fler aktörer tar djurvänliga steg är ett tydligt tecken på detta. En framtid där inga hönor behöver födas upp för att leva sitt liv i en bur kommer allt närmare, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Willys, Lidl och PrisXtra valt bort buräggen från de svenska hyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom samarbetet med Open Wing Alliance har Compass Group, Sodexo, Rema 1000, InterContinental Hotels Group, Aldi Sud och Aldi Nord antagit nya policys mot burägg under 2016.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: