Djurens Rätt
15 March 2021

Fler företag säger ja till mer utevistelse för kycklingarna

Att svenska företag väljer att arbeta med ECC innebär en särskild välfärdsförbättring för kycklingarna, eftersom svenska företag garanterar att minst 20 % av kycklingarna de köper in ska ha fått tillgång till utevistelse. Att få vistas utomhus är en extremt viktig parameter för att kycklingarna ska kunna bete sig mer naturligt. Dessutom visar en undersökning från Novus att mer än 8 av 10 konsumenter tycker att kycklingar som föds upp för konsumtion ska få gå utomhus. Att ge kycklingarna rätt till utevistelse är med andra ord en mycket viktig del i arbetet med ECC för svenska företag, och något som svenska företag kan vara stolta över.

Att arbeta för att friskare kycklingraser används och att fler kycklingar ska få utevistelse är självklart för oss. Därför är vi stolta att arbeta med ECC
- Ola Lauritzson, VD för GI-boxen

Några av de senaste företagen som väljer att arbeta med ECC är matkasseföretagen GI-boxen och Veckansmiddag, samt livsmedelstillverkaren Niso Kebabprodukter. Företaget GI-boxen levererar cirka 40 000 måltider i månaden, Veckansmiddag säljer matkassar runt om i landet, och Niso Kebabprodukter är en av landets största kebabtillverkare. Tillsammans kommer beslutet att arbeta med ECC förbättra välfärden för väldigt många kycklingar, särskilt då det innebär att fler kycklingar kommer få gå ut i friska luften.

Nora Ullman

Nora Ullman

Specialist Företagsrelationer
Dela: