Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Fortsatt julstress i skinkfabriken

Reklamkampanjen i Stockholms tunnelbana
Reklamkampanjen i Stockholms tunnelbana

Varje år dödas drygt 2,5 miljoner grisar i Sverige, men få vet hur det verkligen ser ut i ”skinkfabriken”. Det vill Djurens Rätt ändra på i årets reklamkampanj.

Djurens Rätt är till julen 2016 tillbaka med en reklamkampanj om grisarnas i skinkfabriken. I livsmedelsindustrin i Sverige får en gris leva i ungefär 6 månader innan den går till slakt. Under sitt korta liv har den haft mindre än en kvadratmeter per gris att röra sig på.

– Oftast när vi ser reklam som rör livsmedelsindustrin möts vi av glada friska djur på en äng där solen skiner, året om. Vad många fortfarande inte vet är att de flesta av grisarna får se solljus första för första gången när det är dags att åka till slakteriet, säger Peter Nilsson, kampanjsamordnare på Djurens Rätt.

Reklamkampanjen syns i år i lokaltrafiken i Stockholm, Göteborg och Malmö, samt online, som gratisvykort på kaféer och på andra platser. Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Justin Kase och med fotografier av den internationella fotografen Jo-Anne McArthur.

Djurens Rätt anser att grisar har rätt till sina liv och att de inte ska födas upp och dödas för kött. Vi arbetar samtidigt för förbättringar för de grisar som idag hålls för köttproduktion.

Några av de krav Djurens Rätt ställer är:

  • Alla grisar ska ha tillgång till utevistelse med möjligheter att böka och beta.
  • Då grisar hålls inomhus ska de ges ordentligt med strö så att både beteende och komfortbehov tillgodoses så långt det är möjligt vid inomhusvistelse.
  • Då grisar slaktas måste koldioxidbedövningen ersättas av mindre plågsamma bedövningsmetoder.

Besök vår kampanjsajt för grisarna här

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationschef

16 december 2016

jul

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem