Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Franska och norska livsmedelskedjor ställer krav för kycklingarna - de svenska kedjorna hamnar efter!

Shutterstock

Närmare 70 % av de franska livsmedelskedjorna har valt att ställa högre krav för kycklingarna genom att jobba med European Chicken Commitment. Nu följer norska Rema 1000 i samma fotspår. Ännu har varken Axfood, Bergendahls, Coop, ICA eller Lidl gjort detsamma.

Listan över företag som anser att de har ett ansvar när det kommer till de djur som är flest och som har det allra sämst kan göras lång. Över 125 företag i Europa ställer krav på kycklingbranschen genom att ta med välfärdskriterierna som ECC innefattar i sina inköp. I stort sett alla stora livsmedelskedjor i Frankrike har gjort detta vilket innebär en bra bit över 10 000 butiker. De senaste i raden är Cora och Supermarche Match. Nu börjar det röra på sig även i Norge då Rema 1000 med sina närmare 650 butiker kommer att ha ställt om till ECC redan under nästa år. 

- Det är väldigt positivt att Frankrike och Norge visar vägen här, deras beslut kommer göra stor skillnad för många djur. Däremot är det oerhört bekymmersamt att de svenska livsmedelskedjornas intresse för kycklingarna är så pass svalt, det är verkligen dags för dem att komma i kapp, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med i sina inköp. Dessa innebär bland annat mindre antal kycklingar per m2, berikning i stallarna, skonsammare bedövningsmetoder och långsamväxande hybrider. Kriterierna är framtagna av Djurens Rätt och ett 30-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, dessa baseras på den allra senaste forskningen om djurvälfärd.

 

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

29 juni 2020

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem