Hoppa till huvudinnehåll

Glädjande nyheter om Lidls ställningstagande i buräggsfrågan!

Efter samtal med Lidl Sverige kan Djurens Rätt bekräfta att Lidls egna produkter nu är fria från burägg i ett tiotal länder, bland dem Sverige. Det innebär att Lidl tydligt möter upp konsumenternas önskemål, nämligen att djur inte ska sitta i burar.

Redan 2013 slutade Lidl att sälja burägg i Sverige och förra året togs ett globalt beslut kring frågan som innebär att kedjans samtliga butiker runt om i världen ska vara fria från burägg år 2025. Lidl tog även beslutet att deras egna produkter endast ska innehålla ägg från frigående höns, ett beslut som skulle vara genomfört redan i december förra året. Efter samtal mellan Lidl Sverige och Djurens Rätt bekräftar nu företaget att detta är genomfört i tio av de länder där Lidl är verksamma, bland dem Sverige, Tyskland, Danmark, Finland, Nederländerna och Portugal.

– Lidl arbete kring buräggsfrågan visar vägen för andra företag, de visar inte bara att det är fullt möjligt att ta bort burägg från sortimentet utan också att hönor i burar tillhör det förgångna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Tack vare Lidls beslut kommer livet förändras för miljontals hönor. Bland allmänheten finns en uppfattning att burhållning av hönor är förbjudet men bara i Sverige sitter mer än en miljon hönor instängda i burar. Dessa hönor värper uppskattningsvis mer än 500 miljoner ägg varje år och varje höna har 600 kvadratcentimeter att röra sig på – vilket är mindre än ett A4-ark.

Med sina 10 000 butiker runt om i världen är Lidl en av världens snabbast växande livsmedelkedjor, bara i Sverige finns 170 butiker och fler är på väg att etableras. Världens största livsmedelsföretag, Nestlé, gick nyligen ut med att de fasar ut alla burägg i sin produktion; senast 2020 inom EU och 2025 globalt. Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto, City Gross, Pressbyrån och 7-Eleven valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom Open Wing Alliance, som är ett internationellt samarbete för hönorna, har måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera av världens största hotellkedjor antagit nya policys mot burägg det senaste året.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

14 december 2017

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem