Djurens Rätt
21 May 2019

Har du sett Sveriges vanligaste fågel?

Med start 18 maj, och fyra veckor framåt, går annonsen att se på SJ:s snabbtåg. Annonsen är en del av kampanjen 99 miljoner som visar hur vardagen ser ut för svenska kycklingar.  

– Med annonsen vill vi ge resenären en tankeställare kring varför Sveriges vanligaste fågel, kycklingen, är så svår att skåda. Svaret är att det är för att kycklingarna föds upp under intensiva, trånga förhållanden inomhus och syns först när den hamnat på någons tallrik, förklarar Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Kycklingar som föds upp i den svenska köttindustrin är hårt avlade och växer från en gul dunboll på 40 gram till en vit kyckling på 2 kg på bara fem veckor. De hålls i stora grupper och får komma utomhus först när de ska transporteras till slakteriet, det är först då vi kan se dem. Och därefter när de hamnar på tallriken.

– Kycklingar är det landlevande djur som är flest och som har det sämst. Som tur är märker vi att intresset för vego ökar och de senaste åren har konsumtionen av kycklingar minskat, vilket är positivt. Det är tydligt att ju fler som får upp ögonen för hur kycklingarna har det, desto fler väljer bort dem från tallriken, säger Linn Bleckert.

Här kan du se annonsen som syns på många av SJ:s tåg (klicka på bilden för att se den i en större version): 

Bild på annonsen.

Det här kan du göra

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: