Djurens Rätt
23 November 2018

Icha-Icha och Kalf & Hansen antar European Chicken Commitment

Icha Icha har sedan starten 2012 haft som mål att sätta en ny, högre standard på bra mat. Att höja kraven på djurvälfärd för den kyckling som serveras är därför ett viktigt steg.

– Icha Icha står för ren mat och ren matglädje och vi tycker att det inkluderar att göra vår del för att kycklingarna ska få det bättre, därför stöder vi European Chicken Commitment, säger Niclas Sellebråten, medgrundare och utvecklingsansvarig på Icha Icha.

Djurens Rätt, som driver kycklingkampanjen 99 miljoner, har tillsammans med ett 20-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa tagit fram ett antal kriterier som bidrar till att höja djurvälfärdsnivån för kycklingarna. Kriterierna går under namnet European Chicken Commitment och nu uppmanas företag världen över att anta dessa för sin upphandling av kycklingkött.

För Kalf & Hansen är ekologiskt och etiskt hållbart genomgående värdeord som genomsyrar hela verksamheten. Djurvälfärd, är givetvis inget undantag för detta, oavsett om maten serveras på någon av de tre restauranger i Stockholm eller i någon av SJs alla bistrovagnar.  Om du frågar en av medgrundarna Rune Kalf-Hansen så är det “en självklarhet att alla kycklingar ska ha rätt till utevistelse”.

Under flertalet tillfällen har Djurens Rätt bjudit in branschorganisationen Svensk Fågel till en dialog för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, intresset har dock varit svalt.

– Det är väldigt glädjande att Icha Icha och Kalf & Hansen tar ställning för kycklingarna. När Svensk Fågel fortsätter hålla dörren stängd för djurskyddsförbättringar så är det extra viktigt att restaurangbranschen går före och visar att de står på kycklingarnas sida. Icha Icha och Kalf & Hansens beslut visar vägen för hur andra företag också kan vara med och bidra, säger Sara Aall Campbell som arbetar med företagsrelationer på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 % av kycklingarna har idag.

Andra företag som antagit European Chicken Commitment är bland annat Paradiset, Pret A Manger, Nestlé och Compass Group)

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: