Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Intervju med Kip Andersen

Kip Andersen, en av regissörerna av den omtalade filmen Cowspiracy, föreläste nyligen på Djurens Rätts rikskonferens. I samband med föreläsningen passade vi på att fråga honom om filmen, om kritiken mot den och om varför vi inte ska äta kött.

Hur blev filmen Cowspiracy till?
– Jag fick reda på att den största orsaken till många av de miljöproblem som förstör vår planet, som skövlingen av regnskogen, klimatförändringarna, vattenanvändningen och utrotningen av djurarter var direkt kopplade till vad vi äter. Och den stora inspirationen till att göra filmen var det faktum att de miljöorganisationer som borde berätta detta för oss inte gör det. Varför gör de inte det?

Hur kommer det sig att det blev just en film?
– I den tid vi lever i tycker jag att film är det mest tillgängliga och kraftfulla mediet som finns. Så jag såg det som det bästa sättet att sprida budskapet så snabbt som möjligt.

Väldigt ofta när jag läser eller hör om en person som nyligen blivit vegetarian eller vegan så nämns Cowspiracy som en av orsakerna. Varför tror du att den har haft så stark effekt på många?
– Vi var inte först, jag tror Forks over Knifes var den första filmen med denna effekt. Men jag tror nyckeln med Cowspiracy är att den talar till personer som fortfarande äter kött. De kan relatera till min egen resa där jag utforskar om det finns ett sätt att fortsätta äta kött som är både etiskt och miljömässigt acceptabelt. Är det här ok? Är det här ok? Filmen är min egen resa och det tror jag är något som många kan relatera till.

När ni började med filmen, hade du en aning om att det skulle bli så stort som det blev?
– När vi började göra intervjuer så märkte vi snabbt att svaren var värre än vad vi trodde. Eller bättre, för filmens skull. Vi kunde knappt tro vilka saker de sa, men tänkte att det här är ju jättebra för filmen. Och sen när vi började redigerade filmen så kände vi tidigt att vi hade något speciellt och kraftfullt på gång som låg rätt i tiden. Men den översteg ändå våra vildaste förväntningar, som det här med att Leonardo DiCaprio blev engagerad i filmen.

Ja, hur kom det sig att ni fick med honom?
– Av alla som har sett filmen så är Leonardo DiCaprio nog en av de som blivit mest bestörta. Han är en stark förkämpe för klimatet och har gett miljoner dollar till de organisationer som förekommer i filmen, och han kändes inte till något om detta. Han gör mer än många och hade ändå ingen aning. Så han ville hjälpa till med att få ut filmen till fler och satte sitt namn som producent till filmen och hjälpte oss att få ut den på Netflix.

På senare tid har det framkommit en hel del kritik mot den statistik och de siffror som nämns i filmen. Hur ser du på denna kritik?
– Det är många som inte vill tro på det som sägs i filmen och då väljer de ut den siffra som är mest kontroversiell [som säger att 51 procent av alla växthusgaser kommer från uppfödningen av djur för kött]. Den siffra som köttindustrin har räknat fram är så låg som 8-9%, men de räknar metan som en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid, vi menar att den bör räknas som en 89 gånger starkare växthusgas. 
– Ett annat sätt att räkna på det är att tänka oss ett scenario där vi tar bort alla djur som föds upp för sitt kött och att vi planterar skog på den marken istället, det ger en högre siffra. Liksom det faktum att vi föder upp 70 miljarder djur med soja och majs och då bör vi räkna in oljan som krävs för att tillverka gödningsmedlet, kylningen och transporten av köttet. Alla dessa saker kombinerade gör att siffran blir väldigt hög. 
– Jag har pratat med många människor efter att filmen kom ut och de flesta är eniga om att siffran ligger någonstans mellan 35 och 51 procent.

Tar du kritiken på allvar eller ser du det mer som ett sätt att stoppa filmens budskap?
– Jag tar det på allvar, men det är det enda som de kan haka upp sig på, det är en siffra där det finns en stor variation i uträkningarna jämfört med de andra siffrorna i filmen. Och även om vi sätter stopp för klimatförändringarna imorgon så håller vår planet fortfarande på att förstöras, klimatförändringarna är bara en del av detta. Det finns många andra viktiga aspekter att ta hänsyn till, som regnskogen som försvinner, försurningen av vattnet, utrotningen av djurarter med mer.

Det finns många argument till att inte äta kött – från hälsoargument, till miljöargumenten och till de etiska argumenten. Om vi ser fram mot en framtid där ingen äter kött längre, vilket argument tror du att det var som fick bägaren att tippa över?
– Det som är coolt med miljö- och hälsoargumenten är att de påverkar både dig personligen men också din omgivning, dina familj och dina efterlevandes möjligheter till ett bra liv. De djuretiska argumenten finns vid sidan av, men miljö- och hälsoargumenten är tätt sammankopplad och jag tror att människan i grunden är en egoistisk varelse och att djuretiken därför kommer att komma sist. Men när vi väl slutat äta kött tror jag samtidigt att det kommer att vara detta som är mest chockerande, att vi dödade oskyldiga djur för mat. Men tills dess tror jag det är miljö- och hälsoargumenten som kommer att leda utvecklingen.

Du var vegan redan innan du började göra filmen Cowspiracy. Vad var det som fick dig att ta steget?
– Det var faktiskt en annan film, Meet Your Meat. Jag såg den och sen gick det snabbt. Och det var då jag började läsa på hur djuruppfödningen går till.

Om någon idag frågar dig varför den personen ska bli vegan, vad är ditt korta svar?
– Gör det för planeten, gör det för dina medmänniskor, gör det för dina barn och för vår framtid. Gör det för dig själv, för din hälsa och för ditt mentala tillstånd. När du slutar att döda och äta oskyldiga djur så är det en väldigt spirituell upplevelse, så var det i alla fall för mig. 
– Och gör det för djuren, för något som inte alls handlar om dig själv.

Filmen Cowspiracy finns att se på svenska Netflix.

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

17 maj 2016

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem