Djurens Rätt
22 August 2019

KFC och Accor Hotels tar mer ansvar för kycklingarna

I mitten av juli meddelade Kentucky Fried Chicken att de tar ansvar för kycklingarna genom att arbeta enligt European Chicken Commitment. Bara i Storbritannien har kedjan närmare 900 restauranger. 

– Beslutet från KFC kommer göra skillnad för hela 72 miljoner kycklingar. Kan en sådan här bjässe ta mer ansvar för att djuren ska ha det bättre så kan alla företag det, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Europas största hotellkedja Accor Hotels som bland annat äger varumärkena Ibis och Novotel, meddelade i samma veva att de följer i KFC´s fotspår. De blir därmed första hotellkedja att ta ansvar för kycklingarna. Andra företag som gjort detsamma är bageri- och restaurangkedjan Le Pain Quotidien och franska livsmedelskedjan Monoprix som har över 300 butiker runt om i Frankrike. 

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna ska ha mer utrymme, att snabbväxande hybrider inte ska användas, att berikning ges i form av exempelvis sittpinnar och att de får tillgång till en mer normal dygnsrytm med dagsljus och bättre belysning.

– Det är positivt att företagen än en gång visar vägen mot en förbättrad djurvälfärd. Såklart är det bekymmersamt att vi fortfarande inte ser något liknande initiativ från branschorganisationen Svensk Fågel, säger Linn Bleckert kampanjsamordnare på Djurens Rätt. 

Bara i Sverige föds 99 miljoner kycklingar upp varje år, de lever trångt och ökar sin vikt med hela 5000 % på 35 dagar. Tycker du att det är dags för en förändring? Skriv på uppropet mot Svensk Fågel.

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: