Djurens Rätt
20 March 2018

Kinas yngre generation ratar päls

Under slutet av 2017 upplevde den kinesiska pälsindustrin en stor nedgång i försäljningen, och pälsbranschens vinster har minskat under de senaste två åren - under 2016 minskade pälsförsäljningen med hela 41 procent, det skriver sajten Ecns.

En bidragande orsak till detta är att lyxvarumärken som Michael Kors, Versace, Armani och Gucci har valt att ta en djurvänligare väg bort mot att använda päls.

Vi får emellanåt kritik för vår pälsfria lista och jag förstår frustrationen över att företag inte slutar använda allt animalisk material. Men arbetet räddar bokstavligt talat liv - att pälsbranschen minskar sina vinster innebär att farmer runt om i världen stänger ner, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Filmer om hur pälsfarmare i Kina flår djur levande upprör många i landet, något som resulterat i att allt fler väljer bort päls. I slumpmässiga intervjuer som genomfördes av tidigare Southern Weekly uppgav mer än hälften av de tillfrågade att de hade sett videoklipp på pälsdjur som behandlas dåligt.

En kvinna i 20 årsåldern sa att hon slutade ha på sig pälskappor efter att ha sett det videoklippet. "Det känns som om jag har på sig de här stackars misshandlade djurens lik. Det är för grymt!”

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: