Djurens Rätt
29 March 2018

Konsumenterna har rätt att veta vad de äter

Kampanjen som Djurens Rätt lanserat har som syfte att visa vad som pågår i kycklingindustrin, och att det inte är bra nog här i Sverige.

Det kommer inte att leda till att fler väljer importerat kött, tvärtom väljer medvetna personer snarare bort köttet helt eller väljer att äta mindre kött.

Medvetna konsumenter ställer högre krav och det är extra viktigt när de dåliga valen påverkar både djuren och klimatet negativt.

Kyckling har lägre klimatutsläpp än annat kött, men inte lika låga som om du äter vego, och det finns en allvarlig etisk dimension med ett omfattande djurlidande i kycklingproduktionen.

Svensk Fågel beskriver att deras kycklingar får leva i stora luftiga stallar med fri tillgång till foder och vatten.

Det låter fint, men den som sett bilder från svensk kycklinguppfödning kan nog hålla med om att det inte är riktigt så fint i verkligheten. Att kycklingarna har luft, mat och vatten är inte en förmån, det är krav enligt svensk djurskyddslag.

Kycklingar lever idag tiotusentals individer i samma stall, på mindre yta per individ än vad värphönor i bur har. De har fler behov än bara luft, mat och vatten.

...

Djurens Rätts kampanj ”99 miljoner” syftar till att den vanliga konsumenten ska bli medveten om vad som döljer sig bakom de stängda dörrarna till kycklingfabriken och för att villkoren för djuren ska bli bättre.

Läs hela debatten på SVT Opinion

 

Camilla Björkbom

Camilla Björkbom

fd Förbundsordförande
Dela: