Djurens Rätt
15 January 2013

Konsumenterna vill inte ha ägg från hönor i bur

I senaste numret av branschtidningen Fjäderfä läggs stort fokus på den svikande efterfrågan på burägg. Företrädare för Ica, Coop, Axfood och Lidl säger till tidningen att efterfrågan på burägg är låg, och att de troligen kommer sluta sälja dem helt så småningom. Ica går steget längre, och säger att deras mål är att endast sälja ekologiska ägg. Än så länge är dock var tionde ägg som säljs på Ica från en höna i bur.

Även på Coop säljs fortfarande ägg från hönor i burar. Detta trots att Coop slutade sälja burägg redan 2002, och då hade en uppmärksammad kampanj om detta. Idag är buräggen tillbaka på Coops stormarknader och många av kedjans butiker i norra Sverige.

Hos de betydligt mindre aktörerna Bergendahls (som står bakom bl.a. CityGross) och Netto står buräggen fortfarande för en stor del av försäljningen, enligt uppgifter till Fjäderfä.

- Konsumenter är inte bara intresserade av priset. Vi vet att etik och djurhållning är otroligt viktiga faktorer för många konsumenter, inte minst när det gäller ägg. Enligt Fjäderfäs undersökning bryr sig åtminstone hälften av konsumenterna om hur hönorna haft det när de köper ägg, och det är betydligt viktigare än priset, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt arbetar sedan lång tid tillbaka mot burhållning av hönor. En del av kampanjen går ut på att påverka de stora livsmedelskedjorna att sluta sälja dessa ägg. Än så länge har Axfoodägda Hemköp och PrisXtra blivit helt buräggsfria. Coop Extra i södra Sverige har också tagit bort buräggen, och på Ica har försäljningen minskat kraftigt.

Läs artiklarna på Fjäderfäs hemsida

Dela: