Hoppa till huvudinnehåll

Kraft Heinz antar global policy mot burägg

Kraft Heinz antar global policy mot burägg

Kraft Heinz Company, som bland annat tillverkar ketchup och HP Sauce, har beslutat att upphöra med användning av ägg från hönor i bur. Policyn träder i kraft från år 2025 och omfattar över 25 länder och koncernens samtliga 200 varumärken. Beskedet är ett resultat av samtal med Djurens Rätt och koalitionen Open Wing Alliance.

Fler och fler företag världen över väljer bort ägg från burhöns, det vill säga de hönor som har det allra sämst. De lever sina liv i små burar med en yta mindre än ett A4-ark att röra sig på. Många tror att detta är förbjudet i Sverige vilket tyvärr inte är fallet då ca 1,2 miljoner hönor lever på det viset.

– Det är glädjande att se att inflytelserika företag som Kraft Heinz väljer att höja sig ovanför lagens miniminivå. Burar tillhör det förgångna, säger Moa Ranum, enhetschef på Djurens Rätt.

I samband med beslutet från Kraft Heinz meddelar det även att de kommer att höja sina globala djurskyddskrav för grisar.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto, City Gross, Pressbyrån och 7-Eleven valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. I november gick Nestlé ut med att de upphör med användning av burägg. Måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera av världens största hotellkedjor har även de antagit policys mot burägg det senaste året.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

6 december 2017

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem