Djurens Rätt
15 March 2021

Kycklingkampanj i ny kostym - 99 miljoner fortsätter göra skillnad

Sedan kampanjen 99 miljoner startade har Djurens Rätt exponerat svenska kycklingarnas verklighet genom annonser i kollektivtrafik, på tåg och tågstationer, genom VR-upplevelser, tv-reklam, debatter och inte minst i samtal med tiotusentals människor på gator, torg och festivaler. 

Bildmaterialet är lika aktuellt fortfarande, då kycklingarna fortfarande är de djur i köttindustrin som har det allra sämst. Men för att fokusera ännu mer på positiva lösningar har Djurens Rätt i samband med nylanseringen släppt en utmaning för den som enkelt vill göra djurvänliga val: kycklingfri fredag. 

Prisad vegokock inspirerar till kycklingfri fredag

Att välja bort kycklingen från tallriken är det bästa och enklaste sättet att göra skillnad för kycklingarna. Det vill Djurens Rätt inspirera konsumenterna till genom utmaningen “kycklingfri fredag” tillsammans med kocken Fredrik Kämpenberg, utsedd till Sveriges bästa vegankock 2019. Utmaningen går ut på att äta kycklingfritt under fyra fredagar. Den som anmäler sig får mail med tips, inspiration och Fredriks bästa kycklingfria recept - speciellt framtagna till Djurens Rätt. 

Annonsering med seriestripp av Emanuel Garnheim

Kampanjen ramas även in av en annonssatsning i samarbete med serietecknaren och illustratören Emanuel Garnheim. Emanuel har inför annonskampanjen tecknat en seriestrip som föreställer kycklingen Kalle i köttindustrin och den glada kycklingen Stina och som vi får följa genom livet. Ett liv som tar slut väldigt snabbt för Kalle.

Läs mer

På kampanjsidan 99miljoner.se går det att läsa hela seriestrippen, anmäla sig till utmaningen och även tävla i ett quiz för att testa sina egna kunskaper om kycklingar. 

 

Emma Bäckström

Emma Bäckström

Kampanjkoordinator
Dela: