Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Livsmedelskedjor i Frankrike tar mer ansvar för kycklingarna

Foto: Vladimir Voronchenko/Shutterstock

Tre av de största livsmedelskedjorna i Frankrike har valt att ta mer ansvar för att kycklingarna ska få det bättre. Totalt har Auchan, Les Mousquetaires och Système U närmare 3 200 butiker runt om i landet.

Över 50 företag i Europa har valt att ta med European Chicken Commitment i sina inköp av kycklingar. Nu är tre av dessa företag några av de största livsmedelskedjorna i Frankrike. 

- Det är väldigt positivt att det börjar hända saker för kycklingarna även i den här sektorn. Livsmedelskedjorna köper in väldigt mycket kyckling och att de tar ansvar för att kycklingarna ska få det bättre kommer göra stor skillnad för många djurindivider. Vi hoppas såklart på samma utveckling här hemma, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Kriterierna som ingår i European Chicken Commitment är framtagna av Djurens Rätt och ett 30-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer. Dessa är baserade på den senaste forskningen om djurvälfärd och innebär bland annat att kycklingarna ska ska ha mer utrymme, att de ska få gå ut, att snabbväxande hybrider inte ska användas och att berikning ska ges i form av sittpinnar.

Fler än 99 miljoner kycklingar dödas i Sverige varje år men hur ofta ser du en kyckling? Med kampanjen 99 miljoner visar Djurens Rätt upp livet för kycklingarna inom den svenska kycklingproduktionen.

Linn Bleckert

Linn Bleckert | Kampanjkoordinator

20 november 2019

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem