Djurens Rätt
20 November 2019

Livsmedelskedjor i Frankrike tar mer ansvar för kycklingarna

Över 50 företag i Europa har valt att ta med European Chicken Commitment i sina inköp av kycklingar. Nu är tre av dessa företag några av de största livsmedelskedjorna i Frankrike. 

- Det är väldigt positivt att det börjar hända saker för kycklingarna även i den här sektorn. Livsmedelskedjorna köper in väldigt mycket kyckling och att de tar ansvar för att kycklingarna ska få det bättre kommer göra stor skillnad för många djurindivider. Vi hoppas såklart på samma utveckling här hemma, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Kriterierna som ingår i European Chicken Commitment är framtagna av Djurens Rätt och ett 30-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer. Dessa är baserade på den senaste forskningen om djurvälfärd och innebär bland annat att kycklingarna ska ska ha mer utrymme, att de ska få gå ut, att snabbväxande hybrider inte ska användas och att berikning ska ges i form av sittpinnar.

Linn Bleckert

Linn Bleckert

Kampanjansvarig
Dela: