Djurens Rätt
10 October 2014

LRF Mjölk stämmer tillverkare av havremjölk

Oatly AB är ett svenskt livsmedelsföretag med huvudkontor i Malmö som utvecklar, producerar och marknadsför havrebaserade drycker och glass. I våras satsade företaget på en ny profil i sin marknadsföring, och profilerade tydligt sina produkter som veganska med formuleringar som "It looks milk but isn´t milk. It is made for humans (not baby cows)" och "No milk, no soy, no craziness".

Dessa formuleringar har fått LRF Mjölk att reagera, och de har nu stämt Oatly AB, som riskerar ett vite på 14 miljoner kronor om de inte drar tillbaka sin reklamkampanj. "Det är aldrig ok att använda sig av vilseledande marknadsföring. Det är helt enkelt inte schysst mot konsumenterna" skriver LRF Mjölk på sitt Twitterkonto.

Enligt LRF Mjölk framställer Oatly mjölk som ett tvivelaktigt livsmedel och använder en marknadsföring som har som syfte att framställa mjölk som dåligt istället för att framhäva förträffligheten i havrebaserade produkter, det rapporterar tidningen Skånskan.

Protestgrupppen Skäms på er LRF Mjölk har redan fått 5 700 deltagare på Facebook.

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: