Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Matkassen Marley Spoon kräver bättre välfärd för kycklingar

Genom ECC ställer företag krav på kycklingbranschen. Foto: Shutterstock

Matkassejätten Marley Spoon meddelar att de kommer följa European Chicken Commitment (ECC) på samtliga av deras marknader, ett beslut de landat i efter samtal med bland annat Djurens Rätt.

Beslutet att arbeta med ECC innebär bland annat att Marley Spoon ställer krav på att kycklingarna ska få mer yta att leva på samt att de säger nej till snabbväxande turbokycklingar. Marley Spoon ser också till att alla kycklingar har haft tillgång till utevistelse, något som visar att de varit särskilt uppmärksamma på konsumenters önskan om utevistelse för kycklingar.

I Sverige har sedan tidigare har även matkassarna Matkomfort, Hello Fresh och Årstiderna valt att arbeta med ECC. Marley Spoon blir det senaste tillskottet bland dessa företag att visa ansvarstagande för kycklingarna. Företaget levererar mat i sex länder i Europa och deras beslut kommer påverka över 400 000 kycklingar varje år.

- Det är ett mycket glädjande besked att Marley Spoon väljer att arbeta med ECC. Vi hoppas att deras beslut inspirerar fler matkasseföretag i Sverige att lyssna på deras konsumenter och gå samma väg, säger Nora Ullman, specialist på företagsrelationer på Djurens Rätt.

Över 200 företag i Europa har redan valt att jobba med ECC. Förutom ovan nämnda så har även bland annat matkassarna Gousto, Fit Kitchen, Nosh Detox och Quitoque tagit samma beslut, precis som livsmedelskedjorna Aldi, franska Lidl, Rema 1000, Marks & Spencer och Carrefour.

Läs mer om Marley Spoons arbete med ECC här.

 

Nathalie Söderström

Nathalie Söderström | Ansvarig för företagsrelationer

7 januari 2021

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem