Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Ny milstolpe i arbetet för kycklingarna - över 100 företag tar mer ansvar!

Under närmare två år har arbetet för kycklingarna pågått med full kraft runt om i Europa. Detta har gett resultat och Djurens Rätt kan nu meddela att över 100 företag valt att arbeta med European Chicken Commitment (ECC).

Senaste företaget att ta med välfärdskriterierna i sina inköp är välkända Pizza Hut som bara i Storbritannien har över 700 restauranger. Kedjan finns på 24 platser runt om i Sverige.

– Det finns en enorm kraft i att vi är ett 30-tal djurrätts- och djurskyddsorganisationer som gått samman och ber företagen om samma sak när det kommer till kycklingarna. Och vi ser att det ger resultat, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Även företag som KFC, Espresso House Sverige, Sodexo, IKEA, Compass Group och Accor Hotels har tagit samma beslut. 

European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med i sina inköp. Det innebär bland annat att kycklingarna ska ha mer utrymme, att snabbväxande hybrider inte ska användas och att berikning ska ges i form av sittpinnar.

Subway lovar sina kunder att den kyckling de serverar på sina 42 000 restauranger är producerade utifrån en hög etisk standard. Verkligheten är något helt annat - kycklingarna har levt under miserabla förhållanden. De hålls trångt, inomhus och får bara leva i 35 dagar. Uppmana Subway att ta samma beslut som Pizza Hut! 

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

20 januari 2020

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem