Djurens Rätt
07 December 2018

Varannan kvinna kan tänka sig att hoppa över julskinkan

Allt fler väljer vego och det kan i år göra avtryck även på något så traditionellt på julbordet som julskinkan. För enligt en ny opinionsundersökning från Novus, beställd av Djurens Rätt, svarar nu hela 36 procent av svenskarna att de kan tänka sig en jul utan julskinka.

Bland kvinnor är det hela 48 procent som kan tänka sig att avstå julskinkan, och också i åldersgruppen 18-29 år är det 49 procent, dvs varannan person som kan tänka sig att skippa julskinkan.

– Köttkonsumtionen minskar och allt fler väljer vego, nu avspeglar det sig också i inställningen till den klassiska julskinkan. Många talar om en vegotrend och att nu nästan hälften av stora grupper svenskar, och mer än var tredje svensk totalt, kan tänka sig en jul utan julskinkan är inget annat än ett markant skifte i vad vi äter - eller inte äter, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt.

En undersökning från branschorganisationen Livsmedelsföretagen visade nyligen på samma trend då 19 procent i åldern 18-39 år svarade att de föredrog veganskt mat på julbordet. I veckan kom också statistik som visar på att köttkonsumtionen i Sverige fortsätter att minska efter den tidigare rekordminskningen under 2017.

– Många av julens klassiker går utmärkt att veganisera, så även om en gillar det traditionella går julbordet att göra grönare, något som allt fler lockas av. Då blir det dessutom en riktigt bra jul både för dig själv, klimatet och förstås för djuren, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Minst en som äter vego på var tredje julbord i Sverige

Undersökningen visade dessutom att det vid var tredje julbord (32 procent) i Sverige finns minst en person som äter vego. I åldersgruppen 18-24 år är det hela 46 procent som säger att det tror att de kommer fira jul med minst en som äter vego.

Letar du efter recept till ett veganskt julbord? Spana in våra bästa julklassiker på väljvego.se
 

Undersökningen är genomförd av undersöknings- och analysföretaget Novus via webbintervjuer i deras slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. 1 042 intervjuer genomfördes under november-december 2018.

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: