Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Oatly vinner Guldråttan 2015

Det havrebaserade livsmedelsföretaget Oatly AB tilldelas Guldråttan för deras orädda marknadsföring som uppmuntrar Sveriges konsumenter att välja djurvänligt. Guldråttan är Sveriges finaste djurrättspris och delas sedan 1987.

Guldråttan delas årligen ut av Djurens Rätt, Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation, till den eller de som har gjort en exceptionell insats för djuren. Efter årets omröstning, där alla Djurens Rätts dryga 35 000 medlemmar hade möjlighet att delta, stod det klart att Oatly AB hade kammat hem priset.

På plats på Djurens Rätts riksstämma i Göteborg den 17 maj fanns Oatlys Project Manager Jennie Östholm och PR Coordinator Kitty Ehn.

Vi tog oss en liten pratstund med vinnarna.

Vad betyder det här priset för er?
- Det här betyder jättemycket för oss. Vi är enormt stolta över att få ett pris från en organisation som vi verkligen respekterar. Det är många av oss anställda på Oatly som verkligen värnar om djurs rättigheter. Vi tycker att det ni gör är fantastiskt!

Vad är er personliga koppling till Djurens Rätt och till djurrätt?
- Jag har varit medlem i Djurens Rätt sedan jag var 18 år. Är vegetarian sedan åtta år tillbaka och jag har även slutat med mejeriprodukter, säger Jennie.

- Jag har varit medlem sedan 12 års-åldern. Jag var faktiskt på min allra första demonstration med Djurens Rätt Karlskrona, mot päls, för en massa år sedan, säger Kitty

De berättar även lite om Oatlys allmänna inställning.
- Oatly som företag har gjort ett medvetet val att inte använda animaliska ingredienser i sina produkter. Vi vill göra hållbara produkter för både djur, natur och människor.  

Den nya designen på produkterna är ganska kaxig med formuleringar som ”wow, now cow” etc. Riktar ni er medvetet till just veganer eller tänker ni att produkterna är till för alla?
- Självklart är Oatly till för alla som gillar våra produkter. Vi är stolta över att produkterna är veganska och det är också därför vi lyfter detta tydligt på våra förpackningar.

Vi måste också fråga, hur har stämningen från mjölkbranschen påverkat ert arbete?
- Vi kan se att detta har öppnat upp för en debatt om mjölkdrickande och mjölkindustrin. Folk vågar ifrågasätta och det är först då vi kan nå en förändring. Det är aldrig positivt att bli stämda men debatten vi sett och uppmärksamheten som genererats har varit positiv.

Nomineringen till Guldråttan 2015

"I början av året klädde det havrebaserade företaget Oatly sina förpackningar i en ny kostym. Förpackningarna ropar numera "Wow no cow" och "It's like milk but made for humans" från hyllorna i butikerna. Deras nya djärva marknadsföring retade mjölkbranschen som lämnade in en stämningsansökan där de krävde två miljoner i vite. Oatly svarade med att orädda fortsätta att uppmuntra konsumenterna att välja djurvänligt."

Bland de övriga nominerade fanns tidningen VEGO, Lucie Havelka/Föreningen Höörs hemlösa katter och den unga veganen och aktivisten Pär Sparresäter.

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

17 maj 2015

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem