Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Öppet brev till EU: låt sojakorv heta sojakorv

Foto: Shutterstock/Marian Weyo

I våras röstade EU:s jordbruksutskott igenom ett förslag om att endast produkter som innehåller kött från djur ska få heta korv, burgare eller biff. Nu har organisationer gått samman i ett öppet brev till de ny- eller omvalda medlemmarna i utskottet.

I det öppna brevet uppmanas medlemmarna i utskottet att fortsättningsvis rösta emot den här typen av förslag som gör det svårare för konsumenter att välja vego.

"There is no evidence of consumer confusion regarding the naming of plant-based alternatives to animal products; on the contrary, consumers purchase these items because they do not contain meat or dairy."

Här kan du läsa hela det öppna brevet

Brevet är undertecknat av bland andra Eurogroup for Animals, en paraplyorganisation för europeiska djurrätts- och djurskyddsorganisationer där Djurens Rätt ingår.

Vad händer nu?

Förslaget har röstats igenom i EU:s jordbruksutskott och ska nu under hösten tas vidare till parlamentet för omröstning. Därefter fortsätter diskussionerna kring förslaget i ministerrådet, där samtliga EU-länders jordbruksministrar i detta fall är med. Parlamentet och ministerrådet behöver vara överens för att förslaget ska träda i kraft.

Det här kan du göra

Skriv under vårt upprop EU - rör inte min sojakorv

Anna-Clara Acevedo

Anna-Clara Acevedo | Politiskt sakkunnig

7 augusti 2019

EU

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?