Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 50 kr/mån
kr/mån

Orkla Foods Sverige säger nej till turbokycklingar

Foto: Shutterstock

Orkla Foods Sverige som bland annat äger varumärket Felix, blir nästa företag att ansluta sig till den ständigt växande skaran av företag som väljer att arbeta med European Chicken Commitment (ECC). Genom att göra detta säger företagsjätten nej till användningen av turbokycklingar och ja till att fler kycklingar får vistas utomhus. Omställningen kommer vara klar till år 2026.

Orkla Foods Sverige som bland annat äger varumärkena Felix, Anamma, Frödinge och Grandiosa ställer nu krav på högre djurvälfärd för kycklingarna. Detta genom att bli nästa företag att anta välfärdskriterierna i ECC. Beslutet kommer efter samtal med Djurens Rätt. 

Hållbara inköp är en väldigt viktig fråga för oss och djuromsorg är en självklar del av det. Vi arbetar långsiktigt med att förbättra för djurens tillvaro och genom att stödja ECC ser vi till att ytterligare uppmärksamma och öka djuromsorgen för kycklingarna, säger Helene Thörnlund, responsible sourcing specialist på Orkla Foods Sverige.

Djurens Rätt gläds åt att Orkla antar samtliga kriterier i ECC, inklusive kravet om utevistelse som ingår i den svenska versionen av ECC. 

– Vi är väldigt glada över att Orkla Foods Sverige väljer att ansluta sig till de redan snart 300 företag som valt att jobba med ECC. Detta är ett bevis på att kriterierna håller på att bli Europas nya miniminivå när det kommer till välfärd för kycklingar. Att Orkla dessutom väljer att lägga till ytterligare delar i sin välfärdspolicy för kycklingar visar att de går steget längre. ECC är miniminivån och det går att göra mer, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt. 

Om European Chicken Commitment

ECC är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att kycklingarna ska få mer plats att röra sig på, inte använda sig av snabbväxande raser, att sittpinnar finns i stallarna och att skonsammare slaktmetoder används. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026. I den svenska versionen av ECC ingår även att minst 20 % av kycklingarna ska ha haft tillgång till utevistelse.

För mer information om vilka fler företag med verksamhet i Sverige som jobbar med ECC se Kycklingläget.

Det är tack vare våra medlemmars stöd som vi kan påverka att fler företag ställer högre krav på kycklingarnas välfärd. 

Linn Åkesson

Linn Åkesson | Kommunikationschef

21 december 2021

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem