Djurens Rätt
21 January 2021

Över 200 företag ställer högre krav på kycklingbranschen

Trots att år 2020 var ett minst sagt märkligt år så fortsatte arbetet för kycklingarna både i Sverige och runt om i Europa med full kraft. Antalet företag som valt att jobba med European Chicken Commitment har ökat med 100 % under året, från strax över 100 stycken år 2019 till strax över 200 när år 2020 avslutas. En av de senaste var svenska livsmedelsjätten Dafgårds. 

–  För att få till en förändring för djuren inom livsmedelsindustrin krävs det att företagen tar sitt ansvar och det är det glädjande nog fler och fler som gör, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Några höjdpunkter från året som gått:

  • Dafgårds, Sveriges nionde största livsmedelsföretag ansluter sig till ECC. 
  • Marley Spoon tar en global policy för kycklingarna. 
  • I stort sett samtliga livsmedelskedjor i Frankrike jobbar med ECC, bland dessa finns till exempel franska Lidl. 
  • Livsmedelskedjan Aldi jobbar nu med ECC i Tyskland och Spanien. 
  • Kedjan Nando’s med över 400 restauranger meddelar att de jobbar med ECC.
  • IKEA rapporterar att de tagit stora steg i arbetet för kycklingarna i Kina, Europa och Nordamerika. Möbeljätten har sedan tidigare en global ECC-policy.

– Det här är bara några av de stora beslut som tagits under året. Och vi kan se att dessa beslut också ger ringar på vattnet när det kommer till producenter och leverantörer. I Frankrike har de två största kycklingproducenterna LDC och Terrena valt att jobba med ECC. Detsamma gäller holländska Jan Zandberger och svenska Bjärefågel samt importören Tradifood, berättar Nathalie Söderström. 

När det gäller att förbättra för djuren inom livsmedelsindustrin så har företagen ett stort ansvar och en stor möjlighet att påverka. Genom att företagen ställer krav gentemot sina leverantörer och producenter påverkas hela kedjan. European Chicken Commitment är ett sätt att ställa nya minimikrav för de djur som är flest och som har det allra sämst, kycklingarna. Genom att ta med dessa kriterier i sina inköp säger de exempelvis nej till turbokycklingar som växer så pass snabbt att de får ont i kroppen och ja till mer plats i stallarna och utökade möjligheter till naturligt beteende.

Nora Ullman

Nora Ullman

Specialist Företagsrelationer
Dela: