Djurens Rätt
17 October 2019

Panini Internazionale tar mer ansvar för kycklingarna

– Vi är glada över Panini Internazionales beslut att jobba enligt European Chicken Commitment. Kycklingindustrin är i stort behov av förändring och det är väldigt positivt att företagen visar vägen för branschen i stort, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Panini startades 1990 som en liten delikatessbutik på Östermalm. Idag har kedjan 28 restauranger i Stockholmsområdet och det stora fokuset ligger på hållbarhet i alla led.

– Vi använder inga tillsatser i vår mat, vi jobbar med att aktivt minska vårt matsvinn och med att använda oss av bra transporter. Sedan vill vi såklart att djuren ska ha haft det så bra som möjligt och det är därför vi valt att jobba med European Chicken Commitment. Vi fortsätter även öka andelen växtbaserade alternativ på vår meny, säger Alexandro Constantinou, en av ägarna och måltidsansvarig på Panini Internazionale. 

Panini Internazionales nya riktlinjer kommer vara fullt ut införlivade i hela verksamheten senast 2026. 

Mer än 50 företag har hittills valt att arbeta med European Chicken Commitment, som består av ett antal välfärdskriterier, i sina upphandlingar. Dessa kriterier innebär bland annat att kycklingarna ska ha mer utrymme, att de ska få gå ut, att snabbväxande hybrider inte ska användas och att berikning ska ges i form av sittpinnar.

Linn Bleckert

Linn Bleckert

Kampanjansvarig
Dela: