Djurens Rätt
09 October 2018

Paradiset antar löftet som ger kycklingar en bättre tillvaro

Genom att ställa högre krav och välja råvaror och produkter med omtanke vill Paradiset vara en mer etisk livsmedelskedja. Butikerna, som nu finns på tre platser i Stockholm, startades bland annat för att grundaren och VD:n Johannes Cullberg ville göra skillnad för både djur, natur och människor. Just kycklingarna ligger Johannes varmt om hjärtat.

– För oss på Paradiset är det ett självklart beslut, vi kan inte fortsätta behandla kycklingarna som vi gör i dagsläget. 100% av all kyckling som säljs på Paradiset har möjlighet att gå och sprätta utomhus, säger Johannes Cullberg, VD och grundare av Paradiset.

Djurens Rätt, som driver kycklingkampanjen 99 miljoner, har tillsammans med ett 30-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer runt om i Europa tagit fram ett antal kriterier som bidrar till att höja djurväldfärdsnivån för kycklingarna. Kriterierna går under namnet European Chicken Commitment och nu uppmanas företag världen över att anta dessa för sin upphandling av kycklingkött.

– Det är oroväckande att branschorganisationen Svensk Fågel inte vill ta tag i den här frågan, säger Johannes Cullberg.

Djurens Rätt har upprepade gånger bjudit in till dialog med branschorganisationen Svensk Fågel för att diskutera hur svensk kycklingindustri kan anpassas efter kriterierna i European Chicken Commitment, men intresset har hittills varit svalt.

–  När Svensk Fågel stänger dörren för förbättringar så står Paradiset upp för djuren i och med att bli det första svenska företag som antar kriterierna. Vi är oerhört glada över Paradisets beslut som kommer göra stor skillnad för Sveriges vanligaste djur, kycklingarna, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna får mer plats att röra sig på, att kritiserade slaktmetoder avvecklas och att kycklingarna ska vara så kallade långsamväxande. I dagsläget får kycklingarna bara leva i 35 dagar innan de slaktas, under den tiden har de ökat sin vikt med hela 5 000 % vilket leder till stora hälsoproblem. Fler kycklingar ska också ha möjlighet till utevistelse, vilket mindre än 1 % av kycklingarna har idag.

Andra företag som antagit European Chicken Commitment är bland annat Pret A Manger, Nestlé och Unilever.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert

fd kommunikationschef
Dela: