Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Polska Carrefour ställer krav på kycklingindustrin

Foto: Shutterstock

Fler och fler livsmedelskedjor runt om i Europa ställer krav på att kycklingarna ska få det bättre, detta genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC). Senaste i raden är polska Carrefour med sina 900 butiker runt om i landet.

Under året har fler och fler livsmedelskedjor i Europa valt att jobba med European Chicken Commitment. Bland dessa finns samtliga av de franska kedjorna, tyska och spanska Aldi, i stort sett alla holländska kedjor och nu även polska Carrefour med över 900 butiker. Detta innebär att de ställer högre krav på kycklingindustrin än vad de svenska livsmedelskedjorna gör. 

– Det är positivt att se den här förändringen som håller på ske bland livsmedelskedjorna runt om i Europa. Men såklart är det bekymmersamt att de svenska kedjorna fortsatt hamnar efter. De senaste skriverierna om Kronfågel borde verkligen signalera att det är dags för en förändring även här hemma, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Via följande länk finns Carrefours policy (endast på polska). 

Om European Chicken Commitment

ECC är ett antal välfärdskriterier som tagits fram av Djurens Rätt tillsammans med ett 30-tal andra ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. I kriterierna ingår bland annat att säga nej till turbokycklingar, att kycklingarna ska få mer plats att röra sig på, att sittpinnar finns i stallarna och att skonsammare slaktmetoder används. I länder som Sverige där djurvälfärd är extra viktigt för konsumenter ingår även utevistelse som en del. Företagen ska ha uppfyllt kriterierna fullt ut senast 2026.

Nora Ullman

Nora Ullman | Specialist Företagsrelationer

3 juni 2021

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem