Djurens Rätt
12 February 2020

Rekordstort intresse för Veganuari

Stora arrangemang som Grammisgalan, Golden Globe och Oscarsgalan har den senaste tiden valt växtbaserat, ett tecken i tiden om att vego har gått från en trend till en permanent förändring i vad vi äter. Detta märktes också under Veganuary, den brittiska kampanjen som Djurens Rätt anordnar i Sverige under namnet Veganuari. Som - vilket namnet skvallrar om - handlar om att prova veganskt under årets första månad.

- Med fler än 400 000 deltagare globalt och en ökning på mer än 50 procent i Sverige jämfört med året innan har Veganuari blivit ett begrepp och en självklarhet för många. Att januari nu är en grön månad är här för att stanna, säger Francesca Vilches, konsumentansvarig på Djurens Rätt.

De som har deltagit i Veganuari har fått dagliga mail med recept, inköpslistor, veckomenyer och inspiration till varför en ska välja vego och tillsammans bidragit till att 11 000 djur slapp bli mat under januari. 

Förutom privatpersoner har företag som Orkla Foods, Food for Progress, Simris Alg och Indy Beauty var med under Veganuari i Sverige. Och även i handeln märks ett förändringen i vad vi äter -  nyligen rapporterades om hur en butik i Skövdehade ökat sin försäljning av veganska och vegetariska färskvaror med 96 % under januari jämfört med året innan.

- Vi är glada över att se ett brett spektra av företag som vill synas tillsammans med Veganuari och att både konsumenter och handeln bidrar till en ökad tillgänglighet för veganska produkter, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor. 

Sarah Mansouri

Sarah Mansouri

Ansvarig Välj Vego
Dela: