Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet

En kyckling ligger på ett smutsigt golv, ena benet sticker ut på ett konstigt sätt, i bakgrunden syns fler kycklingar

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.

– Vi blev uppriktigt sagt förvånade över att flera tidningar inte vill visa bilderna. Det här är vardag för miljontals kycklingar i Sverige och vi tycker att konsumenter och företag har rätt att se vad svenskproducerat kycklingkött kan innebära. Vårt uppdrag är att vara djurens röst och visa deras verklighet, därför gör vi den här annonskampanjen, säger Linn Bleckert, kampanjsamordnare på Djurens Rätt

I annonskampanjen presenteras olika bilder, alla fotograferade hos svenska kycklinguppfödare tidigare i år. En av annonserna med rubriken “Närproducerad” visar hur det ser ut inuti en kycklinganläggning när kycklingarna är drygt en månad gamla och börjar närma sig slaktvikt. I Sverige får det hållas upp till 25 kycklingar per kvadratmeter och på bara fem veckor går kycklingarna från att väga 40 gram till 2 kg.

– Kycklingarna i konventionell industri är avlade att växa extremt fort vilket gör att många av dem får bensmärtor. De hålls i en trång och stimulansfattig miljö och får under sina korta liv aldrig komma ut. Vi vill göra skillnad för de djur som är flest och som har det allra sämst, och där vinner kycklingarna med god marginal, säger Anna Harenius, sakkunnig etolog inom Djurens Rätt.

Under 2017 minskade köttkonsumtionen i Sverige med 2,6 % och Jordbruksverket rapporterar en fortsatt minskning även under första halvan av 2018. Kycklingar står dock fortfarande för 94 % av antalet djur som dödas i svensk livsmedelsindustri.

– Med kampanjen vill vi slå hål på myten om att svenskproducerat alltid är lika med god djurvälfärd. Det enklaste och mest effektiva du kan göra för att inte bidra till att kycklingar far illa är att välja bort dem från tallriken, säger Linn Bleckert.

Helsidesannonserna kommer att publiceras i bland annat Metro, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Jönköpings-Posten, Skånska Dagbladet, Västerbottens-Kuriren m.fl., med start den 24 september fram till och med söndagen den 30 september. Fler bilder och filmer finns att se på www.99miljoner.se.

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

21 september 2018

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem