Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Sodexo blir nästa företag att ta mer ansvar för kycklingarna

Foto: David Tadevosian/Shutterstock

Den 11 juni inledde Djurens Rätt tillsammans med ett 10-tal andra djurorganisationer i Europa en kampanj mot ett av Europas största Service Management-företag, Sodexo. Den 15 juni meddelade Sodexo att de i alla sina europeiska verksamheter kommer förbättra välfärden för kycklingarna senast 2026, detta genom att ta med European Chicken Commitment i sina upphandlingar.

- Sodexos beslut kommer påverka otroligt många djurindivider runt om i hela Europa och det är vi väldigt glada över, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

I Europa och Nordamerika har över 150 företag valt att bidra till att förbättra för de djur som är flest och som har det sämst, däribland IKEA, Nestlé, Pret A Manger, Bastard Burgers, Dr Oetker och Paradiset. Trots detta är branschorganisationen Svensk Fågel inte öppna för att diskutera dessa välfärdsförbättringar.

- Det är verkligen bekymmersamt att Svensk Fågel inte verkar villiga att förändra för kycklingarna. Vi har flertalet gånger försökt få till ett möte med dem men de tackar gång på gång nej så det är positivt att företagen visar vägen här, säger Linn Bleckert kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

European Chicken Commitment innebär bland annat att kycklingarna ska ha mer utrymme, att snabbväxande hybrider inte ska användas, att berikning ges i form av exempelvis sittpinnar och att de får tillgång till en mer normal dygnsrytm med dagsljus och bättre belysning.

Några som ännu inte tagit ansvar för djuren är hotellkedjan Best Western som fortfarande inte tagit ställning för de hönor som hålls i burar - här kan du läsa mer och skriva under för hönorna.

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Ansvarig digitala kanaler

14 juni 2019

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem