Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Subway antar högre välfärdskrav för kycklingar

Foto: Shutterstock

I december 2019 lanserade Djurens Rätt, tillsammans med 21 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer, en informationskampanj som uppmanade Subway att ta mer ansvar för kycklingarna. Nu har Subway, som är världens största restaurangkedja, antagit European Chicken Commitment (ECC).

Över 250 företag i Europa har redan valt att jobba med European Chicken Commitments välfärdskriterier och nu ansluter sig Subway till denna skara. Subway, som är världens största restaurangkedja, har runt 5 000 restauranger i Europa varav 200 av dessa finns i Sverige.

Informationskampanjen som har pågått i drygt ett och ett halvt år har haft stor genomslagskraft både digitalt och fysiskt. Hundratusentals namnunderskrifter har samlats in och tusentals djurvänner har engagerat sig i sociala medier. Här i Sverige har Djurens Rätt anordnat protester utanför Subway-restauranger över hela landet.

– Subways besked är glädjande nyheter för miljoner kycklingar! Under de 20 månader som vår informationskampanj pågick har närmare 20 000 svenska konsumenter bett Subway att ta ett större ansvar för kycklingarnas välfärd. Deras nya policy är ett kvitto på att ihärdighet lönar sig, summerar Linn Bleckert, kampanjansvarig hos Djurens Rätt.

European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier för kycklingar som bland annat innebär ett stopp för den mycket plågsamma elbadsbedövningen, mer plats i stallarna och användandet av mer hälsosamma och långsamväxande raser.

Djurens Rätts arbete för kycklingarna

  • Vi informerar allmänheten om situationen för djuren. Sedan flera år tillbaka driver vi till exempel kampanjen 99 miljoner för att fler ska få upp ögonen för hur kycklingarna har det i djurfabrikerna.
  • Vi sätter press på politikerna att förändra lagarna som påverkar djuren, i Sverige och på EU-nivå. En konkret åtgärd som behöver vidtas är förbud mot den ålderdomliga elbadsbedövningen vid slakt av kycklingar och hönor.
  • Vi driver inspirationssajten Välj Vego som ska göra det lättare för fler att välja bort animaliska produkter i maten. Konsumenten har stor makt att påverka situationen för djuren.
  • Vi påverkar företag att anta policys med starkare djurskyddskrav än vad lagstiftningen kräver, till exempel European Chicken Commitment.

Tack vare ditt stöd kan vi påverka företag att anta policys med starkare djurskyddskrav än lagstiftningen kräver och driva kampanjer för att informera allmänheten om djurens situation.

Emma Bäckström

Emma Bäckström | Kampanjkoordinator

12 augusti 2021

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem