Djurens Rätt
28 March 2013

Svenska konsumenter: "Hönor måste få bete sig naturligt"

Svenska konsumenter väljer bort buräggen. Endast 13 procent av konsumenterna ser till priset i första hand när de köper ägg. Hela 44 procent väljer ägg utifrån att de är ekologiska eller kommer från frigående hönor, och för dessa konsumenter är det hönornas möjlighet till naturligt beteende som är den viktigaste anledningen. Det visar en opinionsundersökning som Djurens Rätt har låtit ta fram.

- Vi har arbetat länge för ett förbud mot att hålla hönor i burar. Undersökningen visar att djurens förhållanden är viktigare än priset för de flesta konsumenter, säger Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom.

Som ett resultat av Djurens Rätts kampanj för buräggsfria butiker har kedjorna Hemköp och PrisXtra tagit bort buräggen helt, men försäljningen har minskat även på Ica och Coop. Statistik från Jordbruksverket visar att allt fler hönsuppfödare slänger ut burarna, och bakgrunden är just att efterfrågan på burägg är så låg.

- En höna i bur har en yta motsvarande ett A4 att röra sig på. Hon kan inte ens sträcka ut vingarna. Vi ser att frågan om djurs rätt till naturligt beteende är central för konsumenterna, säger Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom.

Totalt hålls omkring 7 miljoner hönor i den industriella äggproduktionen i Sverige idag. 32 procent av dem hålls i burar. De flesta andra hålls inomhus i grupper på tusentals hönor.

Opinionsundersökningen utfördes av researchföretaget Ipsos, som genomförde telefonintervjuer med 1 009 personer under perioden 18-21 mars 2013.

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Digital kommunikatör
Dela: