Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Tyska jätten Aldi ställer krav på kycklingbranschen

Den tyska jätten Aldi meddelar att de kommer ta mer ansvar för kycklingarna genom att jobba med European Chicken Commitment (ECC). Beslutet inkluderar deras största marknad i Tyskland. Sedan tidigare har Aldis franska del tagit samma beslut.

5 339 butiker och 61 % av marknaden hamnar den totala siffran på när Aldi meddelar att de kommer jobba med European Chicken Commitment. Beskedet kommer att påverka miljontals kycklingars liv. 

- Det är bra att livsmedelskedjornas i Europa visar vägen här för ännu har inga svenska kedjor tagit samma beslut. Även om ECC är det allra minsta vi kan begära för djuren så gör det skillnad för dem som är flest och som har det sämst. Därför behöver Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl ta tag i det här, säger Nathalie Söderström ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt. 

Närmare 170 företag har redan valt att jobba med ECC. Förutom Aldi så har exempelvis franska Lidl tagit samma beslut, liksom KFC, Compass Group, Sodexo och Nestlé. 

European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier för företag att ta med i sina inköp. Dessa innebär bland annat mer plats för kycklingarna, att säga nej till turbokycklingar och skonsammare slaktmetoder. I länder som exempelvis Sverige, där det finns en stark opinion rörande djurvälfärd ingår också utevistelse som ett krav.

Nora Ullman

Nora Ullman | Specialist Företagsrelationer

4 november 2020

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem