Hoppa till huvudinnehåll

Välbesökt seminarium i riksdagen om globalt förbud mot djurtestad kosmetika

Välbesökt seminarium i riksdagen om globalt förbud mot djurtestad kosmetika
Foto: David Thunander

Under onsdagen arrangerades ett seminarium i riksdagen som en del i kampanjen för ett globalt förbud mot djurförsök för kosmetika. Sverige uppmanades att bli ett av de länder som är drivande för att ett sådant förbud kan bli verklighet.

Den 3 maj beslutade Europaparlamentet att EU ska ta diplomatiska initiativ för att ett globalt förbud mot kosmetikatester på djur blir verklighet. Målet är att förbudet ska vara på plats till år 2023. Sedan 2013 finns ett förbud i EU mot djurtestad kosmetika.

Samma krav förs också fram i kampanjen Forever Against Animal Testing, och det var med bakgrund av kampanjen som det under onsdagsmorgonen den 23 maj arrangerades ett välbesökt och framåtblickande seminarium i riksdagen, arrangerat av riksdagsledamöterna Birgitta Ohlsson (L) och Jens Holm (V) i samarbete med The Body Shop, Cruelty Free International och Djurens Rätt. Deltog gjorde också riksdagsledamöterna Emma Nohrén (MP), Åsa Westlund (S) och Elin Lundgren (S), samt inbjudna gäster som illustratören och modellen Cajsa Wessberg.

Under seminariet redogjordes för det aktuella läget i arbetet mot djurförsök för kosmetika av bl.a. Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom.

– Nu behövs aktiva medlemsstater för att driva ett globalt förbud. Vi ser det som självklart att Sverige, med sin långa tradition som forskningsnation och som värnar djurskydd internationellt, blir en aktiv aktör i arbetet, sa Camilla Björkbom.

En viktig aspekt där är behovet av att sätta slutdatum. Det var först när EU gav besked om att förbudet skulle träda i kraft som kosmetikaindustrin på allvar började ta fram nya metoder, ett arbete som varit mycket framgångsrikt.

Kerry Postlewight från organisationen Cruelty Free International uppmanade Sverige att lyfta frågan om globalt förbud mot plågsamma kosmetikatester på djur inom FN.

”Sluta kalla icke-djurtester för alternativa, det är på väg att bli norm och är det som funkar bäst”, var budskapet från Jessie Macneil-Brown, Global Campaign Manager på The Body Shop.

Inbjuden var också Ann-Christin Malmborg Hager från det svenska företaget SenzaGen, som redogjorde för hur de testar allergiska reaktioner med celltester istället för på djurs hud, tester som har en träffsäkerhet på 94 procent - motsvarande vid tester på djur är 72 procent.

Se fler bilder från seminariet här

Läs mer om kampanjen Forever Against Animal Testing och skriv under uppropet på http://bit.ly/foreveragainstanimaltesting.

Peter Nilsson

Peter Nilsson | Kampanjsamordnare

24 maj 2018

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem