Hoppa till huvudinnehåll
Typ av gåva
  • min 35 kr/mån
kr/mån

Var femte konsument minskar på köttet till jul

Livsmedelsföretagens julmatsrapport 2015 har undersökt svenskarnas inställning till julmat. Sammanfattningen är att det ställs högre krav på julmaten i år. Den ska vara god både till smak, djuretik och miljö.

Julen är en högtid som domineras av traditionella köttprodukter men vegoutbudet slår sig in även här. En glädjande siffra är att så mycket som var femte konsument säger att de kommer att minska på köttet på julbordet i år.

- 2015 har varit ett riktigt bra vegoår så jag är inte så förvånad. Vi kan konstatera att medvetenheten både kring djuren situation och kring frågor som hälsa och klimat har ökat så vego är verkligen något som är här för att stanna. Utbudet växer hela tiden, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Till Livsmedel.se säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist att om hon själv var livsmedelsproducent skulle hon satsa på att ta fram en vegetarisk julskinka till julbordet 2016.

Annat som ökar är svenskproducerad och ekologisk mat. Enligt den senaste prognosen beräknas försäljningen av ekologiska livsmedel att öka med 40 procent i år, vilket i så fall skulle överträffa rekordåret 2014.

– Vi får allt mer medvetna konsumenter som granskar förpackningarna och tittar efter olika märkningar och certifieringar. Och våra livsmedelsproducenter svarar snabbt upp mot konsumenternas önskemål, säger Marie Söderqvist.

Livsmedelsföretagens julmatsrapport 2015 presenterades på presseminariet Årets Julbord i tisdags, rapporten hittar du i sin helhet här.

Vill du ha fler djurvänliga recept till ditt julbord? Spana in Vegokolls julrecept här!

Moa Richter Hagert

Moa Richter Hagert | Kommunikationsansvarig

9 december 2015

Har du fått nog av trånga hönsburar, långa djurtransporter och plågsamma djurförsök?

Bli medlem